Berlin! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Marga - WaarBenJij.nu Berlin! - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Marga - WaarBenJij.nu

Berlin!

Door: Marga

Blijf op de hoogte en volg Marga

24 November 2013 | Duitsland, Berlijn

Vrijdag 15 november was het dan zover, het langverwachte weekend naar Berlijn ging beginnen. Om 7 uur ’s ochtends verzamelde we bij de bus waar we rond 7:30 vertrokken. Na een busreis van 7 uur met files en tussenstops kwamen we om 14:30 aan in Berlijn. Toen zijn we meteen doorgereden naar de Berlijnse Muur, of nou ja het deel dat er nog staat. Daar nog even in de buurt wat rondgelopen en daarna zijn we doorgereden naar het hostel waar we pas vanaf 16:00 uur konden inchecken. Toen we in het hostel aankwamen kregen we meteen regels te horen wat wel mocht en wat niet mocht. Je mocht geen alcoholische dranken op je kamer hebben en ook geen eten.. Een hartelijk welkom was het dus niet. Daarna door naar de kamer, en wat bleek je had geen douche en wc op je kamer, maar je moest met de hele verdieping gebruik maken van 3 douches en wc’s voor vrouwen en 3 douches en wc’s voor mannen. Verder was de kamer heel primitief met alleen stapelbedden en was het nou ook niet bepaald schoon. Ook de douches waren niet echt schoon… Wat een goed begin van het weekend zeg..

We moesten na het inchecken weer snel door, want rond 17:30 waren er bij een restaurant tafels gereserveerd waar je alleen hamburgers kan eten (geen Mc Donalds). We kwamen daar dus tegelijk met 45 mensen binnen, maar alles ging daar snel en dat moest ook want we hadden nog een activiteit op het programma staan voor ’s avonds. Namelijk een bezoek aan de Bundestag (de Duitse regering). Hier kregen we om 19:30 een security check, want stel je voor dat je een wapen of een mes mee naar binnen neemt, dat kan natuurlijk niet. De check ging strikt volgens de regels. Het was net als op een vliegveld, al je spullen afgeven en dan gaat het ergens doorheen en zelf loop je ook door een poort en krijg je al je spullen weer terug. Na de check begon rond 20:00 uur onze rondleiding door de Bundestag. Boven de zaal waarin alle ministers en andere belangrijke mensen van de Duitse regering vergaderen is een koepel. Deze koepel heeft een diameter van 10 meter en is open voor de luchtventilatie. Deze koepel weegt ook maar liefst 1200 ton.
Na afloop van het bezoek aan de Bundestag zijn we nog naar de Brandenburgertor geweest, want die is daar ook in de buurt. De Brandenburgertor is ’s avonds mooi verlicht. Na afloop konden we niet terug met onze ‘eigen’ bus, want aangezien we vanmorgen al rond half 8 waren vertrokken, had de buschauffeur ook rust nodig. Dus daar gingen we met de hele groep met de ondergrondse metro richting het hostel.

Op zaterdag hadden we van 8:15 – 8:45 ontbijt, dus moesten we vroeg opstaan. Later hoorde ik waarom het ontbijt zo vroeg was, want de ruimte in het hostel om te ontbijten was erg klein, dus er was een schema wanneer welke kamers konden gaan eten. Het ontbijt was voor mij het enige positieve van het hele hostel. Broodjes met beleg en een kopje thee en wat fruit, was allemaal aanwezig. Na het ontbijt hadden we nog wat tijd over dus ben ik met een paar naar de supermarkt gelopen om wat drinken te halen. Daarna werd er rond 10:00 uur bij de bus verzameld, want we kregen een 3 uur durende citytour door Berlijn met onze ‘eigen’ bus. Er kwam een tourguide in onze bus en vertelde van alles over Berlijn. Hij vertelde onder andere dat:
- Berlijn zowel van noord naar zuid als van oost naar west een doorsnede heeft van 14 kilometer
- Berlijn veel ruimte heeft door de oorlog en de muur
- Er 3,5 miljoen mensen in Berlijn wonen
- 60% van de inwoners van Berlijn niet naar de kerk gaan, 12% is protestants, 9% is katholiek, 7% is moslims en dan nog de overige groep
- De temperatuur in de winter kan dalen tot -20 of zelfs -30
- Berlijn bestaat uit 3 centrums; Centrum Oost, Centrum West en nog een centrum ertussenin
- In Berlijn 170 musea zijn
- Er in Berlijn een grote chocolade winkel is, waarbij op de 2e verdieping van het gebouw een tandarts zit
- Bij een Rittersport winkel kan je je eigen chocoladereep laten maken.
- KaDeWe is een hele grote winkel/warenhuis waar je echt van alles kan kopen, ook verkopen ze hier verschillende producten uit andere landen. De KaDeWe in Berlijn is niet de grootste, maar de 2e. Alleen de winkel in Londen is groter.
- Tijdens de kerstperiode er 60 verschillende kerstmarkten zijn in Berlijn

Na de stadstour hadden we vrije tijd, maar zolang was het ook niet, want om 15:00 uur moesten we ons verzamelen voor het museum ‘Story of Berlin’. Maar voordat het zo laat was nog even ergens gegeten en gezien hoe ze de kerstmarkt aan het opbouwen waren. Voordat we het ‘echte’ museum ingingen kregen we eerst nog een rondleiding in een Bunker die onder het museum was en vroeger ook echt gebruikt werd. In deze bunker was plaats voor 3600 mensen. De bedden waren opgestapeld en waren maar 1,70 cm lang en 60 cm breed. Ze waren zo klein, omdat er hierdoor meer mensen in de bunker konden. Als communicatiemiddel in de bunker gebruikten ze een telefoon, maar die werkte regelmatig niet, dus wisten ze ook niet wat er allemaal boven de grond gebeurde. Door het lopen door die bunker kreeg ik echt een idee hoe de mensen in de oorlog geleefd hebben. Ook lieten ze nog een fragment horen, terwijl we nog steeds in die Bunker waren, hoe het geklonken moest hebben als ze aan het schieten en bommen aan het gooien waren. Wat moet het erg geweest zijn, want was toch wel weer blij toen ik die bunker uit was.

Na ons museumbezoek gingen we weer met de hele groep ergens gezamenlijk eten. Vooraf in de bus kon je al kiezen uit 4 verschillende menu’s, dus in het restaurant was al bekend wat iedereen wilde. Ik had gekozen voor een schnitzel met spatzle (een soort pasta). Ook kregen we er nog een salade bij, want in Duitsland eten ze veel salades.

Zondag was alweer de laatste dag in Berlijn. Dit keer was het ontbijt later namelijk van 9:00 uur tot 9:30. Na het uitchecken konden we zelf nog bepalen welke bezienswaardigheden we echt nog wilde zien. Dit werd de East Side Gallery. De East Side Gallery is een stuk van de Berlijnse Muur dat na de Wende ((omwenteling) na de val van de Berlijnse Muur. De Wende mondde uiteindelijk uit in de Duitse hereniging) vanaf december 1989 door 118 kunstenaars werd beschilderd. De beschilderingen zijn meestal aangebracht met graffiti en gaan over politieke zaken na de Wende. Dit deel van de Berlijnse Muur is het bekendste en langste deel, maar liefst 1316 meter. Het is ook de langste openlucht-galerie ter wereld.
Daarna zijn we ook nog doorgereden naar het Holocaust-Mahnmal (echte naam: Denkmal für die ermordeten Juden Europas). Dit is een monument ter herdenking van de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het bestaat uit 2711 betonblokken variërend in hoogte van 20 cm tot 4,5 meter met een tussenruimte van 95 cm. De Amerikaanse architect Peter Eisenman heeft het monument ontworpen. Het veld met de golvende blokken roept volgens hem een gevoel van desoriëntatie en isolement op en is symbolisch voor de ervaringen van de Joodse bevolking tijdens het nazibewind.
Doordat we op vrijdagavond bij de Brandenburgertor en de Bundestag zijn geweest en het er bij daglicht toch anders uitziet ben ik samen met een paar nog tijdens ons laatste uurtje vrije tijd zowel naar de Brandenburgertor als naar de Bundestag geweest om even wat foto’s te maken. Hierna was het toch echt tijd om Berlijn te verlaten, want we hadden ’s middags nog een tussenstop in Potsdam, waar we het Schloss Sans Souci hebben gezien. Sans Souci is Frans voor geen zorgen. We kregen door het Schloss nog een rondleiding. Het Schloss was links en rechts symmetrisch aan elkaar. De kamers links in het Schloss waren de kamers voor de gasten en aan de rechterkant waren de kamers voor de koning, koning Frederik de Grote. Op het terras van het Schloss liet de koning een grafkeldertje bouwen voor zichzelf en zijn hazewindhonden. Op het graf van de koning lagen toen we er waren aardappels. Dit omdat aardappels vroeger niet gebruikt werden om te eten, maar als decoratie. Daarom leggen mensen die nu nog op het graf van de koning.
In het Schloss is een mooie bibliotheek met veel boeken. De koning had niet alleen de beschikking over deze bibliotheek, maar ook over andere bibliotheken. Alleen in al deze bibliotheken stonden dezelfde boeken, want dan kon de koning waar hij ook was verder lezen in zijn boeken.
Sinds 1990 staat Schloss Sans Souci met zijn paleizen en parken als Werelderfgoed onder de bescherming van UNESCO.

Rond 16:30, zijn we uiteindelijk vanaf het Schloss teruggereden naar Paderborn, waar we eigenlijk rond half 10 wel konden aankomen, maar was niet zo, want 15 minuten voor onze eindbestemming moesten we verplicht nog een pauze van een halfuur maken, want we hadden het maximale achter elkaar gereden.. Dus zoals alles in Duitsland volgens de regels gebeurd nam de buschauffeur echt z’n halve uur rust en wij maar wachten... Dus uiteindelijk waren we rond 22:05 weer in Paderborn.

Berlijn was een mooie ervaring, alleen 3 dagen is toch echt te kort om deze grote stad te bekijken. Want ik wilde ook nog de Dom van Berlijn zien, maar daar was gewoon geen tijd meer voor, helaas. Verder was het wel het hele weekend erg koud, maar ondanks dat heb ik er een heerlijk weekend in Belijn gehad!

• 13 December 2013 - 19:59

Heleen:

Lieve Marga,
    Zo te lezen heb je het wel naar je zin gehad, ik vond het ook heel bijzonder in Berlijn.Veel plezier verder! Heleen