3,5 maand in Paderborn en tijd te kort! - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Marga - WaarBenJij.nu 3,5 maand in Paderborn en tijd te kort! - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Marga - WaarBenJij.nu

3,5 maand in Paderborn en tijd te kort!

Door: Marga

Blijf op de hoogte en volg Marga

13 December 2013 | Duitsland, Paderborn

Mijn vorige reisverslag is alweer een tijdje geleden, dus wordt het tijd voor een nieuwe. Alleen duurde dat lang, aangezien ik de laatste weken echt heel druk ben geweest en dus geen tijd had om een reisverslag te schrijven. Maar waar was ik gebleven? Oohja ik was een weekend naar Berlijn geweest. Na Berlijn was het weer een normale ‘studieweek’. Over die studieweken is eigenlijk niets nieuws meer te vertellen, want iedere week is hetzelfde met naar college gaan en afspreken met medestudenten voor groepswerk en natuurlijk zelf ook nog studeren.
Het weekend (22 en 23 november) wat daarna kwam was leuk, want m’n ouders kwamen voor 2 dagen richting Paderborn. We hadden afgesproken in Dortmund bij het station, alleen waar tref je elkaar als zij met de auto zijn en ik kom met de trein. Nou ik belde ze om te vragen waar ze waren terwijl ik het station uit liep en m’n vader zei dat ze van links zouden moeten komen en wat bleek daar kwam een Nederlandse auto aan, natuurlijk heel makkelijk te herkennen aan het gele kenteken tussen alle witte platen van de Duitsers. Dus elkaar ontmoeten was geen probleem.
Toen kwam de vraag op en nu? Waar zijn de kerstmarkten? Die zijn natuurlijk midden in het centrum, maar waar laat je de auto. Gelukkig had m’n vader al gekeken op internet waar die de auto kwijt kon, dus zodoende waren we rond 11 uur in Dortmund stad. Eerst zijn we nog langs de Primark geweest, want m’n moeder wilde ook wel is zien wat voor winkel dat nu is. Daarna op zoek naar de kerstmarkten en waar je ook loopt in het centrum je ziet overal een kerstmarkt en loopt van de ene kerstmarkt direct naar de andere kerstmarkt.
Mijn idee van een kerstmarkt was kraampjes waar je kerstspullen kon kopen, maar dat is niet wat de Duitsers denken bij een kerstmarkt, want bij de meeste (houten) hutjes kon je verschillende soorten etenswaar kopen, van gevulde aardappel tot crêpes en curryworsten, en natuurlijk de glühwein voor tegen de kou. Er waren een paar hutjes waar je producten kon kopen, maar het merendeel was eten en drinken.
Wilde we na de kerstmarkten ook nog wat cultureels doen door het bezoeken van een kerk, konden we er alleen niet in, omdat de kerstmarkten overal stonden. Dus daarom zijn we maar naar Paderborn gegaan, naar mijn kamer, want m’n ouders hadden nog verschillende spullen voor me meegenomen, waaronder mijn kleine kerstboompje(!). Die meteen met m’n moeder versierd en die staat nu dus heel gezellig op m’n kamer! Was dus al vroeg in de kerstsfeer en heb Sinterklaas dit jaar maar overgeslagen!
M’n ouders hadden een hotel geboekt midden in het centrum, bij de Paderquelle (voor de oplettende lezers, bij het park waar ik een aantal reisverslagen en maanden terug samen met andere studenten heerlijk van de zon heb genoten). Na het inchecken op zoek gegaan naar een restaurant. In september hadden we heerlijk gegeten bij de Griek, dus ons eerste idee was om weer naar de Griek te gaan, maar dat idee hadden meerdere mensen, want er was geen tafel meer vrij. Naast de Griek zat nog een Argentijns restaurant en daar was nog wel een tafel vrij, ondanks dat het er ook druk was. Dus hebben we daar heerlijk gegeten.

Zaterdagochtend had m’n moeder het leuke idee om gezellig met z’n drieën te ontbijten, dus ik ging ’s ochtends naar het hotel en daar hebben we genoten van een heerlijk uitgebreid ontbijt. Na het ontbijt nog even het centrum van Paderborn in gegaan en ook daar waren ze al druk bezig met het opbouwen van de jaarlijkse kerstmarkt, want die is 27 november geopend. Later zijn we nog naar Detmold gegaan, want als het mooi weer zou zijn dan had het Hermannsdenkmal een mooi uitzicht, maar dat was het helaas niet, dus na het rijden door het kleine centrum van Detmold zijn we doorgereden naar Bielefeld. Ook hier waren ze bezig met het opbouwen van de kerstmarkten. Elke stad die een beetje groot is in Duitsland heeft denk ik vanaf nu een kerstmarkt. In Bielefeld was nog niet alles vol met huisjes voor de kerstmarkt, waardoor we daar nog wel een kerk konden bezoeken. Na ook nog ergens gezellig wat gedronken te hebben zijn we weer teruggereden naar Paderborn, waar ik het Griekse restaurant belde om te vragen of er nog een tafel vrij was en we hadden dit keer wel geluk. Na het heerlijke eten kwam het afscheid nemen steeds dichterbij. Uiteindelijk zijn m’n ouders rond 20:00 uur weer teruggereden naar Rhenen.

Zondag was weer een dag vol met studieactiviteiten: een individuele opdracht gemaakt, informatie gezocht voor een paper en geleerd voor m’n eerste tentamen, die steeds dichterbij kwam..
Dinsdag (26 november) was een huisgenootje jarig, dus ’s avonds met een groep gezellig Hongaars gegeten en haar verjaardag gevierd. Woensdag was een hele lange dag. Als eerst gewoon colleges van 9:00 – 18:00 en daarna nog met andere aan een project gewerkt. Donderdag na m’n college naar de kerstmarkt in Paderborn geweest en een kerst collectorsitem gescoord namelijk de Paderborner Weihnachtsmarkt Tasse (mok).
Op 30 november ben ik naar Münster geweest. Deze excursie werd ook weer georganiseerd door Eurobiz. Als eerst kregen we een rondleiding door de stad en we eindigden bij de kerstmarkt. Ik heb dan nu al 3 kerstmarkten gezien en die in Münster vind ik het leukst. Een van de belangrijkste gebeurtenissen voor Nederland uit de geschiedenis van Münster is het tekenen van de Vrede van Münster in 1648. Dit was de beëindiging van de Tachtigjarige Oorlog en de erkenning van de onafhankelijkheid van Nederland door Spanje. Verder liepen er op de kerstmarkt best aardig wat Nederlanders, maar wat wil je ook als de kerstmarkt van Münster aangeprezen wordt door de ANWB. In de editie van november stond een busreisje naar Münster en een bezoek aan de kerstmarkt voor alle leden.
Verder deed ik het weekend niets anders dan studeren, want op 5 december had ik dan m’n allereerste examen hier op de Universiteit en dat nog wel van een erg lastig vak. In Utrecht had ik m’n tentamens op z’n laatst om 14:00, maar hier in Paderborn stond het examen pas om 18:00 uur op de planning. Daar was ik dus totaal niet blij mee, want voor mij is dat veel te laat. Ook dit jaar hadden ze voor de examineren iets nieuws bedacht, namelijk een online examen. Het was dus een soort multiple choice. Waar je vorig jaar de grafieken nog moest beschrijven hoe ze zouden wijzigen, was het nu alleen een keuze maken van de juiste grafiek, alleen dat was nog niet zo makkelijk. Ben wel benieuwd wat de uitslag is, want die kreeg je niet meteen, waar ik eigenlijk wel op had gerekend, omdat het een online examen was en je dat toch meteen je uitslag kan krijgen? Maar goed, tot de dag van vandaag weet ik nog steeds de uitslag niet.
Na het examen was het gelukkig alweer weekend. Op zaterdag (7 december) ben ik samen met een paar Roemenen en Chinezen naar Dortmund geweest om kerstcadeautjes te kopen en aansluitend weer de kerstmarkt te bezoeken. Dit keer was het al donker, vergeleken met die keer dat ik er met m’n ouders was. Het was toch weer totaal anders, maar erg gezellig. Ook hier hebben we natuurlijk weer wat warms gedronken en ik heb de kerstmok ook weer meegenomen. Want hier bestel je dan warme chocolademelk of glühwein en die serveren ze dan in een speciale kerstmok. Ieder jaar is er een nieuwe versie dus ook veel Duitsers hier sparen de mokken. Voor die mok betaal je ‘pfand’ of terwijl statiegeld. Je kunt hem dus gewoon mee naar huis nemen, zoals ik bij alle kerstmarkten tot nu toe gedaan heb! :)
Zondag (8 december) had Eurobiz een geschiedenis activiteit georganiseerd, namelijk naar Kreismuseum in Wewelsburg. We gingen met een groep van 40 personen en gewoon met het openbaar vervoer, maar dit keer niet met de trein, want het was zo dichtbij dat na een busrit van 20 minuten waren we er al. Alleen de bus zat wel meteen vol. Gelukkig was het zondag, dus waren er niet veel andere mensen. Door het museum kregen we een rondleiding, want wat bleek ook hier was een concentratiekamp. Herinneringscentrum Wewelsburg 1933-1945 vertelt uitgebreid over de geschiedenis van de beschermingsafdeling (SS) van de NSDAP (De Nazi-partij van Adolf Hitler). Ook worden hier tegelijkertijd de slachtoffers van het SS-geweld herdacht. In het concentratiekamp Wewelsburg zijn 1200 mensen om het leven gekomen van de 3900 personen die er zaten. Dit kwam neer op een hoger percentage van het dodental dan in Auschwitz. In Wewelsburg was geen gaskamer, maar daar zijn de overledene door de arbeid gestorven. Ze mochten wel brieven schrijven naar hun familie, maar dat moest specifiek in het Duits vanwege de censuur. En als je geen Duits kon, dan stuurde een ander een brief dat alles goed ging en dat je werk had, terwijl het eigenlijk helemaal niet goed ging.
Verder stonden er in het museum ook teksten van overlevenden uit het concentratiekamp op de muur. Een tekst daarvan was: “Instinktiv wusste ich, dass ich Essen haben muss, um zu überleben. Das war mein Hauptgedanke. Über andere Dinge habe ich nicht nachgedacht.“ Dit museum gaf een goed beeld van hoe het er in die tijd aan toe moest zijn gegaan. Er bestaan nu nog 3 gebouwen die vroeger daadwerkelijk in het concentratiekamp hebben gestaan. In 1 gebouw zit nu de brandweer van Wewelsburg en in die andere 2 wonen nu gewoon mensen.

Maandag begon weer een nieuwe lesweek en op dinsdag had ik een presentatie, dus deze dag stond in het teken van de voorbereidingen voor de presentatie. Dinsdag na de presentatie en Duitse les ben ik samen met Alice en Gretel, 2 Franse, weer naar de kerstmarkt in Paderborn geweest en hebben we daar ook wat gegeten want om 20:15 begon de film. We gingen naar de bioscoop, naar een Duitse film, zonder ondertiteling. Het was de film ‘Der Lieferheld’. Heb niet alles verstaan, maar de grote lijn was goed te volgen. Het was een leuke film en we hebben een gezellige avond gehad.
Woensdag was weer een veel te lange college dag, maar ’s avonds stond het jaarlijkse Eurobiz feest op het programma. Dit was het laatste grote feest van dit jaar en ze hadden speciale t-shirts laten maken voor iedereen die dat wilde. Ieder jaar hebben ze een andere kleur en ook hadden ze er een wedstrijd aan gekoppeld, want je kon je t-shirt zo maken zoals je zelf wilde, stukken eraf knippen of er zelfs een jurk van maken, want dat had een van de organisators vorig jaar gedaan zag ik op een foto. De t-shirt context was in het Eurobiz bureau en daarna zijn we met z’n alle met de bus naar Capitol gegaan. Dit is een club in Paderborn. Het was een leuk en gezellig feest met alle exchange students!
Nu ik dit schrijf heb ik alweer heerlijk weekend en moet er vanmiddag wel even wat gestudeerd worden, want volgende week dinsdag heb ik nog m’n Deutsche prüfung en daarna is het aftellen en kom ik op donderdag weer naar Nederland! Maar morgen ga ik eerst nog naar de kerstmarkt in Hamm. Deze laatste week van 2013 in Paderborn zal vast omvliegen, dus tot snel allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marga

Actief sinds 19 Aug. 2013
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 6421

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 28 Februari 2014

Study Abroad Paderborn

Landen bezocht: