Van Hamelen en Hannover tot in Rhenen! - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Marga - WaarBenJij.nu Van Hamelen en Hannover tot in Rhenen! - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Marga - WaarBenJij.nu

Van Hamelen en Hannover tot in Rhenen!

Door: Marga

Blijf op de hoogte en volg Marga

18 November 2013 | Duitsland, Paderborn

Na een weekend in Dresden te hebben doorgebracht, brak op maandag weer de gewone lesweek aan. Bestaande uit naar colleges gaan en studeren. Niet veel bijzonders dus. In het weekend werd er op zaterdag (2 november) weer een daytrip georganiseerd door Eurobiz. Deze keer gingen we naar Hameln en Hannover. De dag begon vroeg, want om 8:00 werd er verzameld bij Paderborn Hbf. Onze trein vertrok om 8:15 en om 9:16 waren we in Hameln.
Hameln is wereldberoemd geworden door het sprookje van, de gebroeders Grimm, Der Rattenfänger von Hameln (de Rattenvanger van Hamelen). In Nederland werd de plaats Hamelen vooral bekend door de populaire televisieserie ‘Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, mijnheer?’ De Rattenvanger kwam op 26 juni 1284 voor het eerst naar Hameln. Hij kwam naar Hamelen om de rattenplaag te bestrijden. Hij lokte de ratten met een fluit en liet ze verdrinken in de Wezer (een rivier in de stad Hamelen). De inwoners waren er blij mee en beloofde hem te betalen. Alleen ze betaalde niet, dus kwam hij terug naar Hamelen toen de inwoners in de kerk zaten. Hier speelde hij fluit en lokte zo 130 kinderen mee en sloot ze op. Wij werden door de Rattenvanger begeleid door Hamelen, we waren de kinderen die hem achtervolgde, terwijl hij wat vertelde over het verhaal en tussendoor terwijl we van plaats veranderde muziek maakte. Door de stad heen zijn nu nog de ratten te zien, want op verschillende plaatsen in de stad liggen afbeeldingen van een rat op de grond. Dagelijks wordt om 9:35 het Rattenfängerlied en om 11:35 het Weserlied gespeeld door de klokken in de kerk van Hamelen. Voor de eerste waren we net te laat, maar na de Rondleiding konden we nog even naar de rivier de Weser om daarna op tijd terug te zijn voor het Weserlied. Na dit gehoord te hebben liepen we weer terug naar het station, om onze reis te vervolgen naar Hannover. Rond 13 uur kwamen we aan in Hannover. Hannover is de hoofdstad van de Duitse deelstaat Nedersaksen en ligt aan de rivier de Leine. Hannover had van 1970 tot 1976 een stedenband met Utrecht. Dit is in 1976 door de Utrechtse gemeenteraad beëindigd. We gingen naar das neue Rathaus dat dit jaar 100 jaar bestaat. Je kon ook bovenop het Raadhuis van een mooi uitzicht over Hannover genieten, alleen moest je daarvoor van een nogal vreemde lift gebruik maken. De normale liften gaan recht omhoog, maar deze lift ging schuin naar rechts omhoog en later schuin naar links omhoog. Ik was blij toen ik boven was en daarna ook weer beneden. Geef mij maar een normale lift. Maar het uitzicht was mooi, ondanks dat het regende en het op 98 meter hoogte ook nog waaide.
Daarna hebben we nog een rondvaart gemaakt over de Maschsee. Ik had gedacht dat we tijdens deze korte rondvaart nog wat te horen kregen over Hannover, maar dat was niet zo. Het was alleen een rondje over het meer verder niets. Achteraf hadden we misschien beter iets anders kunnen gaan doen, maar ja als je alles van tevoren weet… Als afsluiter nog even de stad in geweest en om 18:55 weer met de trein teruggegaan naar Paderborn gegaan waar we om 20:46 aankwamen.
De week die daarna kwam was een korte week, want op maandag had ik alleen de Duitse cursus en dan verder op dinsdag en woensdag wel 2 lange dagen, maar daarna was het alweer weekend! En tijdens dit weekend ben ik heerlijk naar Nederland geweest. Donderdag moest ik 2 keer overstappen. Had 1 keer 12 minuten en 1 keer 6 minuten de tijd. Nou de eerste overstap gehaald, want deze trein had al 2 minuten vertraging. Dus voor de tweede overstap waren nog maar 4 minuten over. En na 1,5 uur in de trein gezeten te hebben bleek de trein al 10 minuten vertraging te hebben, dus dan is het zeg maar dag tegen de trein. Gelukkig was die laatste overstap maar 15 minuten van Kalderkirchen vandaan, dus ik m’n ouders op gebeld of ze niet even naar Viersen konden rijden, want de eerstvolgende trein naar Kalderkirchen kwam pas een uur later. Dit deden ze gelukkig en ik was ook blij toen ze daar waren, want dat station in Viersen is in het donker best eng en zeker als er van die zwevers en allemaal andere vreemde wezens rondlopen. Uiteindelijk waren we rond half 10 thuis en had m’n moeder heerlijk hutspot voor me bewaard! Die Hollandse pot is ook niet verkeerd! Vrijdag m’n oma verrast, want ze wist niet dat ik thuis zou komen dus die was helemaal blij en vond het erg gezellig en leuk dat ik langskwam. Zaterdagavond gaf Muziekvereniging Ons Genoegen zijn jaarlijkse concert en als lid hoor je daar natuurlijk heen te gaan (als je in de gelegenheid bent). Na afloop gezellig met iedereen nagepraat en toen was het alweer zondag. Toen met z’n alle naar de Ikea geweest om voor m’n zusje de laatste spullen te halen voor haar nieuwe kamer. Nog wat bouwpakketten in elkaar gezet en het weekend was alweer om. Maandagochtend moest ik namelijk weer met de trein terug naar Paderborn. Dit keer had de trein in Kalderkirchen gelukkig geen vertraging en vertrok die om 11:10. Ik hoefde dit keer alleen in Düsseldorf over te stappen, alleen wat bleek had de trein naar Paderborn 10 minuten vertraging. Dus stond ik daar in de kou in m’n zomerjas, want ja m’n winterjas was al in Paderborn.. Wat was ik blij toen ik uiteindelijk in de trein zat. Uiteindelijk was ik rond 15:00 uur weer op m’n kamer. Snel alles neergezet, want om 16:00 uur had ik weer zoals iedere dag, de Duitse cursus. Het is dat er 75% aanwezigheidsplicht is, maar daar was op maandag ook alles mee gezegd. Was te vermoeid van de treinreis. De rest van de week ging snel voorbij, want die bestond verder nog maar uit 3 dagen, want zoals iedere vrijdag ben ik vrij. En deze vrijdag (afgelopen vrijdag) t/m zondag werd er een trip naar Berlijn georganiseerd, maar daarover later meer, want voor nu hebben jullie als lezers weer genoeg leesvoer gehad en in Berlijn heb ik ook zoveel gezien/gedaan dat ik daar een apart reisverslag over wil schrijven. Tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marga

Actief sinds 19 Aug. 2013
Verslag gelezen: 519
Totaal aantal bezoekers 6447

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 28 Februari 2014

Study Abroad Paderborn

Landen bezocht: