Happy New Year! - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Marga - WaarBenJij.nu Happy New Year! - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Marga - WaarBenJij.nu

Happy New Year!

Door: Marga

Blijf op de hoogte en volg Marga

05 Januari 2014 | Duitsland, Paderborn

Nu ik na 2,5 week vakantie in Nederland weer veilig in Paderborn ben aangekomen, na een reis van 5,5 uur, is het wel weer is tijd voor een nieuw reisverslag. Allereerst wil ik jullie allemaal een gelukkig en gezond 2014 wensen als ik dat nog niet persoonlijk gedaan heb. Dat het maar weer een mooi jaar mag worden, met natuurlijk ook mijn laatste 2 maanden hier in Paderborn.
De laatste week van 2013 in Paderborn ging snel voorbij. Op 14 december ben ik samen met Iris, naar de kerstmarkt in Hamm en Bielefeld geweest. Zij komt van een Franse universiteit, maar heeft Nederlandse ouders, dus het was een heerlijk dagje Nederlands praten. Dat is toch ook wel weer is fijn. Dan hoef je niet na te denken wat je wilt gaan zeggen, want dat gaat automatisch. De kerstmarkt in Hamm was klein en daar waren we ook snel klaar dus daarom gingen we met de trein verder naar Bielefeld. De kerstmarkt in Bielefeld was volgens mij het grootste van allemaal en erg leuk. Op maandag 16 december was er in de kroeg een bijeenkomst van studenten en docenten. Als exchange studenten werden we door onze docent van Economics of European Intergration uitgenodigd, aangezien hij ook de contactpersoon is voor ons als exchange studenten. Er waren niet veel exchange studenten, maar met degene die er waren was het een hele gezellige avond en dat op maandag avond. ;)
Op dinsdag was het de afsluitende dag van dit deel van de Duitse cursus met een examen. Dit examen heb ik met keurige cijfers afgesloten. Ook het examen van m’n master vak, International Finance, wat ik op 5 december had, heb ik met een mooi gemiddelde van 83% afgesloten. Daar ben ik nog steeds echt heel blij mee, want het was erg lastig en had deze uitslag daarom ook totaal niet verwacht.
Op donderdag 19 december ben ik weer in de trein gestapt richting Kalderkirchen om daar opgehaald te worden voor door m’n vader. M’n moeder had begin van de week heerlijke erwtensoep gemaakt, dus toen ik thuiskwam heerlijk zelfgemaakte erwtensoep gegeten. Vrijdagochtend moest ik alweer om 7:30 werken bij de post, want dat had ik van tevoren aangegeven dat als ik in Nederland zou zijn ik wel een aantal dagen kon werken, nou dat heb ik geweten, iedere dag tot het eind van het jaar heb ik gewerkt en dan ook nog iedere dag om 7:30 begonnen. Dat was ik dus echt niet meer gewend om zo vroeg op te staan. Want ja in Duitsland begint m’n vroegste college om 9:00. Verder veel bij oma langs geweest, gewinkeld, dagje naar de meubelboulevard en allerlei andere leuke activiteiten ondernomen. Op kerstavond gezellig met familie sinterkerst gevierd door middel van een dobbelspel, aangezien ik 5 december niet in Nederland was. Dat was erg gezellig. De kerstdagen gezellig met familie doorgebracht en na de kerst was het weer werken tot en met oudejaarsdag waar toen de oliebollen en appelbeignets op m’n werk ook binnen kwamen. Toen brak er weer een nieuw jaar aan, 2014. Hopelijk brengt dit jaar ons allemaal goede dingen.
Afgelopen vrijdag gezellig samen met Jacolien uit eten geweest en daarna door naar de bios, naar de film Soof. Het was een erg leuke film. Zaterdag nog naar het nieuwjaarsconcert van mijn muziekvereniging geweest en na afloop door naar de borrel en ook afscheid genomen van oma. En toen was het zondag 5 januari en was het weer de hoogste tijd om terug naar Paderborn te gaan, aangezien de lessen ook weer snel beginnen en de vakantie dan ook voorbij is, maar niet getreurd, want als het aan mij ligt ga ik lekker in februari (als het kan met m’n studie, maar ik ga er vanuit van wel) weer een heerlijk weekje naar de sneeuw om te skiën. Die sneeuw mag trouwens ook wel een keer komen. Ik had tenslotte gedacht, als ik in Duitsland woon dan zal ik wel meer sneeuw zien, maar helaas de echte eerste sneeuwvlokken moeten nog komen….
Vanaf morgen moet ik weer flink aan de bak, want eind deze maand staan er weer een paar tentamens op de planning, alleen het is nog niet bekend wanneer. Dat vind ik toch wel heel vreemd dat je een maand van tevoren nog niet over een datum beschikt wanneer het tentamen wordt afgenomen, maarja dat zal wel typisch Duits zijn. Voor nu ga ik even m’n koffer en tas uitpakken, want die heb ik toen ik thuis kwam gewoon neergegooid en niets meer mee gedaan en daarna lekker een beetje uitzending gemist kijken. Tot het volgende reisverslag!

  • 07 Januari 2014 - 22:01

    Heleen:

    Leuk verslag Marga. Ik wens je nog een heel fijne tijd toe, maak er iets moois van.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marga

Actief sinds 19 Aug. 2013
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 6445

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 28 Februari 2014

Study Abroad Paderborn

Landen bezocht: